טיפול רגשי לילדים

כאנשים מבוגרים אחד האתגרים איתם אנו מתמודדים בכל יום מחדש הוא גידול ילדנו, להיות הורים כמו שבאמת ציפינו מעצמנו בתחילת הדרך ואנו עדיין מצפים מעצמנו מחדש, בכל יום שעובר.

בעוד יש ילדים שמשתלבים בחברה בקלות, מצליחים להתמודד עם המסגרת החינוכית בה הם נמצאים, הולכים לחוגים ומתנהגים באופן נורמטיבי בלי יותר מדי קשיים ומכשולים בדרך, לצדם יש ילדים שקשה להם.

אותם ילדים שנמצאים פעמים רבות לבד בהפסקות, אותם ילדים שמתקשים להשתלב חברתית, ילדים ביישנים, אולי מופנמים מעט. יש גם ילדים שחוסר היכולת לפתח כישורים חברתיים לוקח אותם דווקא לקיצון השני, לצד שהוא אלים יותר, מילולית או פיזית. אלו אותם ילדים שלא בהכרח מוזמנים לכל אירוע ולכל יומולדת נמצאים בנקודה רגשית מעט בעייתית. זו ממש לא סיבה להיכנס ללחץ, אנו נמצאים בעידן שבו המודעות כל כך גבוהה כך שניתן באמצעות טיפול רגשי לילדים או טיפול מותאם אחר, להתמודד עם המצב ולחולל שינוי מהפכני. כמובן שמדובר בתהליך ואין הוקוס פוקוס, אך זיהוי נכון של הסיטואציה, הכרת הילד, התאמת שיטת הטיפול והמטופל לצרכים שלו, יחוללו פלאים ממש.

 

מהו טיפול רגשי לילדים ואיך הוא בא לידי ביטוי בחווה שלנו?

טיפול רגשי לילדים כשמו כן הוא – שיטת טיפול בעזרתה אנו מגיעים לרגשות העמוקים של הילד, לעולם הפנימי שלו, מקשיבים לו, מספקים לו תחושה של ביטחון, הגנה, הכלה ומשם מסייעים ליצור יחסים אינטימיים ומיוחדים בין מטפל ומטופל.

בחווה, נכנס גורם נוסף פרט לילד ואליי – בעלי החיים, גורם מרכזי, בולט שמסייע לא רק להעמקת הקשר ביני לבין הילד, אלא גם תורם רבות לחיזוק בטחונו ודימויו העצמי שהם המפתח להצלחתו של הטיפול הרגשי בשלב מאוחר יותר. הרי אותם ילדים שתיארנו לעיל, ילדים הסובלים מקושי כזה או אחר, מתקשים פעמים רבות  ״לעשות חברים״. פעמים רבות הם מתקשים משום שהם סובלים מאיזשהו דימוי עצמי נמוך.

זה בדיוק המקום שבעלי החיים נכנסים לתמונה, מסייעים לילד לייצר את תחושת ההגנה הזו – ״כאן אתה בטוח״, ״כאן אתה יכול להיות אתה״, ״כאן אין לך ממה לחשוש, אתה אהוב ומקובל״. ״כאן אתה יכול לעשות מה שאתה מרגיש, אתה יכול לכעוס, לצחוק, לבכות״. מילת המפתח בתהליך הטיפול הרגשי לילדים בחוות היא לאפשר.

הטיפול בחוות הפקאן מאפשרת לילד לחוש שמבינים אותו, שהוא אהוב, שהוא מוגן, רגשות שהוא לא בהכרח מרגיש בסביבה החברתית שהוא נמצא בה ביום יום.

משם, מהמקום הזה של ״אתה מסוגל״ אפשר רק לצמוח, להתחזק, להתעצם ולגדול. זו הדרך להסיר את המגנונות שהילד פיתח לעצמו עם הזמן ולממש את עצמו ואת היכולות שלו, לפתח מיומנויות חברתיות ולעבוד ביחד על המקומות החלשים ומשם לצאת חזק יותר.

טיפול רגשי לילדים לצד בעלי החיים בחווה מסייע לחזק את בטחונו העצמי של הילד, מסייע לילד להתמודד עם מצבים חברתיים, לקרוא אותם בין השורות ולהגיב לכך בצורה שהכי תועיל לו, תסייע לו להשתלב אחרת, לפרש את הדברים באופן שונה ולהיות חזק יותר ובטוח יותר בעצמי.

החווה היא המקום שבו הילד יכול להשמיע את עצמו, את קולו מבלי לספוג ביקורת, לא מהחברה, לא מהמשפחה אלא פשוט להיות הוא. דרך הטיפול יוכל הילד להבין איך הוא יכול לשנות את התנהגותו בבית הספר, בבית או בחוג, מה הוא עושה ״טוב״ ומקבל עליו פידבק חיובי מהסביבה וכך לאט לאט, שלב אחר שלב לשפר את המקומות החלשים שלו ולצמוח למקומות טובים יותר.