חרדות אצל ילדים

חרדות אצל ילדים מאופיינות בהרבה מקרים דרך התנהגות עיקשת, שחוזרת על עצמה במעין לופ, שוב ושוב בסיטואציה שהיא דומה או שונה לחלוטין, עדיין אותה התגובה מופיעה אצל הי. לרוב, חרדה באה לידי ביטוי  במצבים בהם הילד מסרב למשל להיות חלק ממסגרות מסוימות, מראה סימנים גופניים כמו רעידות, בכי מרובה, קושי חזק להתמודד עם סיטואציות, קושי לישון בלילה, תחושה של חוסר אונים, התקפי אלימות ועוד. הורים רבים פונים באופן כמעט אינטואיטיבי לטיפול פסיכולוגי כאשר בחלק מהמקרים, החרדה עדיין נמצאת בספקטרום שמאפשר טיפול עדין, מעט אחר וחשוב לעשות את ההתאמה בין האופי של הילד, החרדה שמפריעה לו ופוגעת בהתנהלות תקינה ובחיזוק בטחונו העצמי של הילד וסוג הטיפול אותו אנו בוחרים עבורו.

 

כיצד ניתן לטפל בחרדות אצל ילדים בעזרת בעלי חיים?

ראשית כל, ילדים רבים פוחדים מבעלי חיים כמו כלבים למשל וזו אולי הדרך הטובה ביותר להראות לילד שכלבים אינם כל כך מאיימים כפי שהוא חושב ומרגיש. יחד עם זאת, גם אם מדובר בחרדה מסוג אחר כמו למשל חרדה שנוצרה כתוצאה מטראומה שהילד חוה, חרדה שפורצת כאשר הילד צפוי להישאר לבד בבית,  חרדה במעמד הפרידה בכל בוקר בגן הילדים, הטיפול באמצעות בעלי חיים בחווה יכול בהחלט לעזור ולעודד שינוי אמיתי.

 

אצלנו בחווה נוצר מפגש משולש שהוא חוויה בפני עצמה, מפגש בין הילד, בעלי החיים וכמובן אני. אותו מפגש מכיל ובטוח מסייע לעודד התעוררות של רגשות הילד ולחשוף אותן החוצה. בעזרת שימוש באלמנטים וכלים מעולם הטיפול, המפגש מסייע להבין את המקור לחרדה וכך לחזק את המקום הזה ולהעצים את הילד מבפנים, להתמודד. ביטחון, אמון, אהבה, מגע – אלו ועוד מעודדים תהליך ריפוי חיובי שיוצר שינוי עמוק.

 

המפגש בין הילד לבין בעלי החיים לצד המגע העדין והרך מעורר קרבה אמיתית ומאפשר לילד להתחזק ולחזק את הביטחון העצמי שלו, הדימוי העצמי והדרך שבה הוא ״תופס״ העולם או המציאות, משתנה גם היא. כמובן שמדובר בתהליך הדורש סבלנות, התמדה, בניית תכנית טיפול מותאמת מצב – אלו יסייעו לנו יחד להבין את החרדה, את המקור שלה ולהתמודד עמה.