טיפול בעזרת בעלי חיים

מזמן כבר הוכח שלבעלי חיים וטבע יש כוח רפואי בלתי ניתן לערור. מחקרים רבים שנערכו שנים הוכיחו ללא כל ספק, טיפול בעזרת בעלי חיים אפקטיבי, מועיל ויוצר שינוי בחייהם של מטופלים.

אחד התיעודים הראשונים לטיפול בעזרת בעלי חיים היה בבית החולים “סנט אליזבט” בארה”ב בשנת 1919. שם השתמשו בכלבים לתמיכה בחולים במחלקה הפסיכיאטרית.

ישנם הרבה שאלות שעולות להורים, כשהם פונים אליי לגלות את עולם הטיפול בבעלי חיים.

ניסיתי כאן לענות על מרביתם, במטרה לתת לכם, ההורים, טעימה עם העולם שלי.

למי מיועד הטיפול והאם זה נכון עבור הילד שלי?

ובכן, טיפול בעזרת בעלי חיים מיועד לכל האוכלוסיות בכל הגילאים. למרות שבמהלך השנים עבדתי עם כל האוכלוסיות על כל סוגיה, גיליתי שהחיבור שקורה בין ילדים לבעלי החיים הוא העוצמתי והמרגש ביותר עבורי. לכן התמחיתי ולמדתי על טיפול בבעלי חיים בילדים כמה שיוֳתר ע”מ שאוכל לתת את השירות האולטימטיבי לכל ילד וילדה שמגיעים לחווה.

הטיפול עוזר לילד בשיקוף הקשיים שהוא חווה, בפיתוח אמפתיה כלפי הזולת ואהבה עצמית תוך גאווה ותחושת העצמה בלקיחת חלק בטיפול בבעלי החיים.

זהו טיפול עדין ועוצמתי מאין כמוהו עם אפקטיביות ארוכת תווך. זה המקום לבנות לילדכם עתיד טוב ובריא יותר.

באילו תסמונות מטפלים בעזרת בעלי חיים?

ישנה רשימה אינסופית, הנה כמה מהתסמונות השכיחות ביותר בהם מטפלים בעזרת בעלי חיים:

מהן המטרות של הטיפול?

אפשר לחלק את המטרות לכמה תחומים, רגשי, התנהגותי, חברתי, מוטורי שיקומי וקוגניטיבי.

אם מיקוד הטיפול הינו בתחום הרגשי, נוכל יחד עם בעלי החיים לעבוד על שיפור הדימוי העצמי והבטחון של הילד, נוכל לתת לו חווית הצלחה, לפתח אמפתיה תוך יצירת קשר עם בעלי החיים, נוכל לסייע עם התמודדות עם שינויים כמו לידה של בן משפחה נוסף. במהלך הטיפול נוכל להעלות את החוסן של הילד בהתמודדות מול מצבים קשים בחיים, כמו מחלה קשה של בן משפחה או מוות. לילדים יש יכולת יוצאת דופן להשליך את רגשותיהם על בעלי החיים וזהו כלי ייחודי המאפשר פתח לאבחון קשיים רגשיים שהילד עובר.

בתחום ההתנהגותי נעזור לילד לחיות בקלות יותר בסביבה עם חוקים , עם הרגלים והתניות . בעולם בעלי החיים יש חוקים ברורים, יש הרגלים קבועים, ודרך פיתוח הקשר איתם, הילד מפתח הבנה עמוקה של איך לחיות עם הזולת בשיתוף פעולה, סובלנות וסבלנות.

כשהילד חווה קשיים חברתיים, טיפול בעזרת בעלי חיים יכול לסייע רבות בפיתוח מיומנויות חברתיות. יחד עם בעלי החיים נעצים את יכולות הילד להביע ולהרגיש אמפטיה, יכולת הקשבה, רצון לשיתוף פעולה, לדעת לחלוק עם אחרים ובסופו של דבר ממש איך ליצור קרבה ולשפר יחסים חברתיים

טיפול בבעלי חיים לתמיכה ביכולות המוטוריות שיקומיות יכולים להוות שינוי משמעותי ברצון ובמוטיבציה של הילד לנוע ולסייע בשיקום לאחר טראומה גופנית. המגע, הטיפול והאינטראקציה עם בעלי החיים יוצרת מניע עוצמתי לגרום לילד לזוז מיוזמתו לפעול.

בתחום הלימודי – קוגניטיבי – חוות הפקאן היא מרכז לטיפול ולימוד בעזרת בעלי חיים. היה חשוב לי להוסיף את הפן הלימודי, ניתן ללמוד המון מבעלי החיים. הילד יוכל ללמוד על חשיבה סיבתית, הקניית ידע על תהליכי החיים, הרבייה, מרחב זמן ובאופן כללי הטיפול משפיע על יכולות הריכוז והמוטיבציה ללמוד.

אז מה בעצם עושים במפגש עצמו?

לאחר שנקבע מהן המטרות של הטיפול, נעבוד עם הילד דרך צפייה מהצד של תהליכים בחייהם של בעלי החיים וקיום שיחה על מה שנתפס על ידו וכן עבודה אקטיבית של טיפול בבעלי החיים, כמו למשל האכלתן, ניקוי הכלוב שלהן וכו. נשתמש במגוון כלים כגון  האנשה של בעל החיים, ככלי לעודד את הילד לתקשר את הקשיים שלו.

כשאני שואלת ילד, מה לדעתך הארנב מרגיש כשהוא מחכה בצד? תשובתו של הילד תהווה חלון לעולם הרגשי שלו וכך נוכל לראות איך אפשר לעזור לו.

בסיום הטיפול, נדבר על מה שהיה בטיפול ונראה איך נוכל להמשיך ולעזור לילד להתעצם, לצמוח ולצלוח את הקשיים שלו.