דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים לרוב הינו תוצאה של הפער בין הציפיות שלהם עבור עצמם לבין איך שהם רואים אותם. כשמכניסים אלמנט של שיפוטיות עצמית יחד עם שאפתנות, נראה במקרים רבים בטחון עצמי ירוד ודימוי עצמי נמוך.  

דימוי עצמי נמוך אצל ילדים – איך מבחינים ומהם המאפיינים :

  • אינם זוקפים לעצמם הצלחות. אם משהו מצליח להם, זה במקרה, זה קרה בזכות משהו או מישהו אחר. לדוגמה, אם ינצחו במשחק זה יהיה בזכות מתחרה פחות טוב או אם יקבלו ציון טוב זה יהיה בגלל שלמדו יחד עם מישהו.
  • דימוי עצמי נמוך אצל ילדים בא לידי ביטוי גם בפסימיות לגביי שיפור עתידי של כל קושי שהם חווים. הם אינם יכולים לראות איך משהו שכרגע מאתגר עבורם יכול להפוך להיות קל יותר עם עבודה ואימון.
  • ילדים עם דימוי עצמי נמוך יעשו קשר ישיר בין טעויות וכישלונות לבין אופים. הם לא התייחסו לטעות או כשלון כטעות או כשלון אלא יציגו זאת כתכונה מאפיינת אותם. לא הצלחתי את השאלה הזו במבחן כי אני טיפשה.
  • אם ילדכם עסוק בהשוואות ללא הרף בינו לבין חבריו ו/אחיו, שימו לב האם הוא תמיד מציג את עצמו כפחות מהם, כלא טוב כמותם.

 

הפער הזה בין איך שילדים רואים את עצמם לבין איך שהיו רוצים להיות נוצר בעיקרו משלושה גורמים:

  1. חווייתו מהסביבה, כל ילד חווה שיקוף תכונות מהסביבה מגיל מאוד צעיר. “איזה חכם אתה”, “איזה פיקח”, “כמה שאתה יפה”, באופן טבעי יהיו תכונות שהילד ישמע יותר. בין אם מדובר בתכונות שאכן בולטות יותר אצל הילד או שההורים והסביבה מעדיפים לחזק יותר תכונה מסוימת ולשים עליה דגש. בגיל קצת יותר מאוחר הילד יוצא מהסביבה בה הוא מוקף בשיקוף חיובי ומגיע לסביבת בית הספר ואפילו הגילאים הבוגרים יותר בגנים. שם יכול הילד לחוות קושי בתחומים מסוימים והפער בין הדמות שההורים יצרנו עבורו של מי שהוא, לבין ההתמודדות עם הסביבה התחרותית ומבוססת ציונים, עלול בשלב זה ליצור דימוי עצמי נמוך מתוך איבוד האמון במה שהוריו וסביבתו קודם לכן שיקפה בפניו.

 

  1. גורם נוסף בפער הנ”ל יכול להיות נטו מתוך מגבלותיו ומסוגלתו של הילד לעמוד בדרישות הסביבה. במקרים רבים אנו נתקלים פה בחוות הפקאן בילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה או הפרעות התנהגות שונות ואחד המאפיינים הנלווים בהתמודדות עם ההפרעות והליקויים הללו הינם דימוי עצמי נמוך. כשהילד בסביבה בה קל יותר לילדים סביבו לעמוד בציפיות ודרישות המסגרת, הוא עלול לחוות שהוא אינו מספיק וכתוצאה מכך לחוות ביטחון עצמי נמוך.

 

  1. השוואתיות, השוואתיות בעלת פוטנציאל הרסני בכל גיל. התרבות היום יוצרת אדמה פוריה ומדושנת להשוואתיות, בין אם בפן כלכלי, חברתי, אפילו מראה חיצוני. כשילדים לומדים להשוות את עצמם לאחרים או נמצאים בסביבה שכל הזמן משווה הם גדלים לתוך מציאות בה הרגשת גאווה תלויה באחר והרגשת כישלון אף היא תלויה בהשוואה לאחר.

 

אז איך פה בחוות הפקאן אנו יכולים לעזור?

בעזרת בעלי החיים נעזור לילד קודם כל לדבר, לתקשר את מה שמפריע לו בעצמו ובסביבה. אחד הדברים היפים בבעלי חיים שהם אינם משווים בין זה לזה. לאחד יש תכונות כאלה ולשני כאלה ואין האחד טוב מהשני, פשוט אחר. דרך הטיפול בבעלי החיים והחיבור האינסטנקטיבי הזה עמם, נעזור לילד לחוות הצלחה. הילד יוכל דרך הקשר עם החיות לחוות אמפטיה, שיתוף פעולה הכל תוך שיפור הדימוי העצמי, הביטחון העצמי ומשם הדרך לשיפור מערכות היחסים בחיים של הילד, קודם כל עם עצמו ולאחר מכן עם הסביבה קצרה ובטוחה.

אנחנו גם מקפידים בחווה תמיד להדריך את ההורים, איך להמשיך את הטיפול בבית, איך להעצים את הילד ולהוות לו סביבה בטוחה ליצירת שינוי משמעותי ועמוק שיתן לו את הכלים האפקטיביים ביותר להצלחה בעתיד.